معرفی انواع ترازو و کاربرد هر یک


معرفی انواع ترازو

ترازو تاریخچه ای بسیار طولانی دارد و هزاران سال است که مردم از ترازو استفاده می کنند؛ اما ترازو های دیجیتالی و بسیار دقیق امروزی به تازگی ساخته شده اند و در دسترس عموم قرار گرفته اند. ترازو های اولیه ای که وجود داشتند برای آسان کردن کار تاجر ها ساخته شده بودند؛ اما امروزه ترازو ها در تمامی شغل ها استفاده می شوند و کاربرد دارند. برای مثال ترازو های بسیار دقیق دیجیتالی وسیله بسیار مهمی در پزشکی هستند. به علت اهمیت این وسیله، ما به طور کامل به معرفی انواع ترازو و توضیح آن پرداخته ایم.

 

ترازو چیست؟

طبق گزارشی که از وزارت کشاورزی ایالات متحده منتشر شده است، ترازو وسیله ای است که برای اندازه گیری وزن یا جرم اجسام به کار می رود. ترازو مدل های بسیار مختلفی دارد؛ اما ساده ترین نوع آن از یک محور برای متعادل کردن وزن و مقایسه جرم یک جسم با جسم دیگر استفاده می کند. (ترازو های دو کفه ای قدیمی)

امروزه در ترازو های مدرن و جدید از کالیبراسیون دیجیتال برای خواندن دقیق تر و سریع تر استفاده می شود.

 

تاریخچه ترازو

پیش از معرفی انواع ترازو و مدل های مختلف آن، باید بگوییم که چرا ترازو اختراع شد. انسان ها در گذشته برای اینکه بتوانند تجارت کنند و به مبادله کالا بپردازند، به یک وسیله برای اندازه گیری جرم اجسام خود نیاز داشتند. مثلا برای اینکه فردی بتواند مصالح ساختمانی از کسی بگیرد نیاز بود تا ابتدا مقدار مشخصی مواد غذایی به او بدهد. برای مشخص کردن این مقدار مشخص به یک ترازو نیاز بود.

طبق مدارک به جا مانده از گذشته، حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، مردمی که در آسیا و مدیترانه زندگی می کردند، اولین سیستم توزیع استاندارد را تصدیق کردند. این جوامع از سنگ ها به عنوان اولین واحد اندازه گیری وزن استفاده کردند.

 

کاربرد ترازو در سلامتی افراد

هنگام معرفی انواع ترازو باید گفت که برخی از ترازو ها در حوزه سلامتی کاربرد دارند. ترازو یک جزء ضروری برای حفظ سلامت بدن شما و اندازه گیری میزان رشد یک کودک در سن رشد است؛ به همین دلیل است که ترازو نقش مهمی در نشان دادن وضعیت سلامتی شما دارد. برای مثال با اندازه گیری وزن افراد و دیدن آن، شاخص توده بدنی شما را محاسبه و تعیین می کند که آیا شما اضافه وزن دارید یا خیر.

 

انواع ترازو

در ادامه به معرفی انواع ترازو و کاربرد آن ها می پردازیم.

  1. ترازو چمدان

معرفی انواع ترازو

در اولین مدل از معرفی انواع ترازو باید گفت که این مدل همان طور که از اسمش پیداست، برای اندازه گیری جرم وسیله های مسافران طراحی شده است. با قوانین جدیدی که در حوزه مسافربری به وجود آمد، مسافران تا میزان محدودی از وسایل را می توانند با خود به هواپیما ببرند. به همین دلیل به یک ترازو مخصوص نیاز است تا بتواند به راحتی جرم اجسام مسافری را اندازه گیری کند. این ترازو یک قلاب دارد که با وصل کردن آن قلاب به دسته چمدان می توان به راحتی جرم وسایل را اندازه گرفت تا از بردن وسایل اضافی به داخل هواپیما جلوگیری کرد.

  1. ترازو های دو کفه ای

معرفی انواع ترازو

در معرفی انواع ترازو باید گفت که ترازو های دو کفه ای، نماد عدالت و قانون هستند و احتمالا آن ها را در بسیاری از دادگاه ها و مراکز قانونی دیده اید. ترازو های دو کفه ای مشخص می کنند که کدام وسیله سنگین تر است؛ اما همان طور که می دانید این ترازو ها به هیچ عنوان به اندازه ترازو های دیجیتال دقیق نیستند. به همین دلیل است که دیگر از این ترازو ها استفاده نمی شود و اغلب به عنوان یک وسیله تزئینی برای خانه یا محل کار کاربرد دارند.

البته ناگفته نماند که هنوز نوعی از این ترازو های تعادلی وجود دارند که توسط دانشمندان در آزمایشگاه ها استفاده می شوند. این ترازو ها به طور دقیق کالیبره شده اند.

  1. ترازو های آویز قصابی

معرفی انواع ترازو

در این مورد از معرفی انواع ترازو به ترازو های قصابی می پردازیم. همان طور که از اسم این ترازو پیداست می توان حدس زد که این مورد برای اندازه گیری مقادیر زیادی از گوشت مناسب است. می توان این ترازو را در قصابی ها نصب کرد و به طور دائم از آن ها استفاده کرد. این ترازو ها ساختار بسیار محکمی دارند؛ به همین خاطر هیچ نگرانی ای از بابت شکستی آن ها وجود ندارد.

  1. ترازو های باتری دار

ترازو های باتری دار

اگر می خواهید یک وسیله را در خانه و به سرعت وزن کنید، می توانید از ترازو های باتری دار استفاده کنید. این ترازو ها برای استفاده در خانه مناسب هستند. با داشتن یک مدل از این ترازو دیگر برای اندازه گیری اجسام مختلف نیاز نخواهید داشت تا فروشگاه بروید.

  1. ترازو های قابل حمل

ترازو های قابل حمل

در معرفی انواع ترازو، باید به ترازو های قابل حمل نیز اشاره کنیم. در واقع اکثر ترازو ها به حدی بزرگ هستند که نمی توان آن ها را با خود حمل کرد؛ اما اگر به یک ترازوی قابل حمل نیاز دارید، این ترازو ها به اندازه ای کوچک هستند که به راحتی داخل کیف یا چمدان شما قرار می گیرند. از بابت قدرت آن ها نیز آسوده خاطر باشید. این ترازو ها به اندازه کافی دقیق هستند. البته باید در معرفی انواع ترازو به خصوص ترازو های قابل حمل به این نکته اشاره کرد که ترازویی را خریداری کنید که استحکام بالایی داشته باشد و وزن زیادی را تحمل کند.

  1. ترازو آشپزخانه

ترازو آشپزخانه

ترازو های آشپزخانه می توانند یکی از مفید ترین وسیله ها در خانه باشند؛ زیرا به افرادی که در خانه آشپزی می کنند و شیرینی می پزند این اجازه را می دهد تا به سرعت مواد اولیه خود را وزن کنند. این ترازو ها یک قابلیت دارند که با آن می توان به راحتی ظرف ترازو را عوض کرد تا در صورت کثیف شدن آن به سرعت بتوان مواد بعدی را اندازه گیری کرد. این ترازو ها همچنین قابلیت تغییر واحد دارند که بسیار کاربردی است. برای مثال می توانید واحد اندازه گیری ترازو را از گرم به اونس تغییر دهید.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد ترازو، تاریخچه آن و کاربرد های آن صحبت کردیم. همچنین به معرفی انواع ترازو نیز پرداختیم و در مورد هر کدام از آن ها به طور جداگانه توضیح دادیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد. پر کردن فیلدهای * دار الزامی است.